CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

esmaspäev, 28. juuli 2008

Õllefolk

Kui öelda suveläbu-suurüritus, siis mis featival teile esimesena pähe hüppab? Õllesummer loomulikult. Viimasest on saanud kultuuriürituse kilbi taha varjunud lageda alkokulistamise riiklik maavõistlus. Kui keegi ütleb "mis õllesummer siin käib?" võib arvata, et jutt ei ole kvaliteetsest kultuuriettevõtmisest.

Alaealisi alkoholitarbijaid tõmmati viie päevaga festivali alal orki 94. Ürituse pressiesindaja ütles, et see on 70 000 külastajate üldarvu kõrval täiesti marginaalne number. OK, ma ei ole temaga selles osas iial nõus, aga las jääb, sellest olen ma juba kirjutanud, lisaks ka Dannar.

Mis üritus meenub teile aga siis, kui jutuks tuleb ülla eesmärgiga kultuurifestifal, muruplats, kitarr ja vabalava? Viljandi folk ikka, eks.

Nüüd jõuame põhipointini - Viljandi folgil tabati nelja päevaga 129 purjus alaealist. Üritust külastas 23 000 inimest. Seda arvu ei peaks isegi Õllesummeri-mehed enam marginaalseks.

Jah, folgi alaealised alkomanustajad tabati terve linna pealt kokku, mitte festivali alalt nagu rõhutas Lõuna politseiprefektuuri esindaja. Seejuures lisas ta veel, et folgi puhul ei saagi festivali alast üldse rääkida, sest kogu linn on üks suur üritus. Kui nüüd norida, siis järelikult saadigi ju kõik joobes alaealised kätte festivali alalt. Heh.

See selleks. Fakt on see, et kõik need alaealised, kaasa arvatud need, kes vahele ei jäänud, ei oleks ilma folgita Viljandis pudelikorke krõbistanud. Mis pagana kultuuriüritusest me siin räägime!? Jälle ikka seesama vana lugu - kutsu siga Bushiks või paavstiks, siga jääb ikka seaks.

Imestamapanev on lihtsalt see, kuidas nimi muudab inimesed tolerantsemaks. Õllefolk saaks ülaltoodud numbrite eest vastu pead nii mis kõmiseb. Aga Viljandi Pärimusmuusika Festival - kus sa sellise nimega ürituse kohta miskit öelda julged, kultuur ja rahvas meil ju niigi hääbumas, vaja nüüd veel mingeid jamasid kaela.

Vihale ajab selline pugemine.

PS. Eestis ei ole - EI OLE - olemas 23 000 pärimusmuusika austajat. Lihtsalt wannabeism. Ma-pean-olema-kohal-muidu-ma-ei-ole-mingi-tegija-ega-õige-eestlane. Eespool toodud numbrid räägivad tegelikest folgi külastamise eesmärkidest.

9 kellegi teise oma:

Anonüümne ütles ...

Mu meelest on siiski nii, et kui Õllesummer toimub piiratud alal ja sealt püütud joobes alaealised peavad olema sinna sisse pääsemiseks lunastanud pileti(kusjuures väravas ilmselt kontrollitakse ka seda, et neil alkot kaasas poleks - seega olid nad kas juba sisenedes täis või ostsid alkot festivalilt), siis Viljandi Folgil püüti neid alaealisi kogu linnast ning pole teada, kui palju neist kinnipüütutest üldse festivalikontserte või muid folgiüritusi külastas. Ja süüdistada festivalikorraldajaid selles, et mingi seltskond otsustab just selsamal nädalavahetusel, kui festival toimub, Viljandisse jooma tulla, on pisut alatu ja demagoogiline. Liikumisvabadus on kõigil inimestel olemas, kui nad just vangis ei istu, eksole. Ja võibolla olid need kinnipüütud noored hoopiski samal ajal Viljandis toimunud kahe muu muusikafestivali külastajad? Huvitav, mitu purjus alaealist Õllesummeri jal tervest Tallinnast kinni püüti? Ja kas Tallinna politsei tegutses summeri ajal linnas sama hoolsalt-hoogsalt nagu Viljandi politsei Viljandis folgi ajal? Seadused kehtivad kõigile ja kui alaealistele on alkoholitarbimine keelatud, siis on see seadus nii festivalil kui festivalivälisel ajal ja alal.

Urmas ütles ...

Saan aru, ainus fakt mis folgi päästab, on see, et korraldajad ei piiranud ürituse ala lindiga. Mitu purjus alaealist saadi Viljandis linna pealt kätte näiteks 14. juunil? Kui neid siis nii palju ei olnud, tõi nad seekord kohale mingi üritus, eksole.

Sellega, et enamik purjus alaealisi ühtki folgi kontserti ei külastanud, olen ma loomulikult nõus (vt postituse viimane lõik). Melu toob inimesed kokku ja paneb õlle voolama, pillimehed ei puutu asjasse.

Ma ei ole iial süüdistanud ürituse korraldajaid selles, et eesti noored end lolliks joovad. Praegusel juhul oli eesmärk näidata, kuidas ilus silt toob kaasa suhtumise muutuse. Seda ei saa keegi eitada, kui järgida meediakajastust üritusest.

Lihtsalt ette tuleb võtta midagi selles asjas. Juba lugesin piirangutest järgmise aasta folgil, see on hea. Õllesummeri meeste jaoks on veel tegu marginaalse (oi, mulle meeldib see sõna) numbriga, neilt otsustavat tegutsemist loota ei tasu.

Fakt on see, et suurüritus, ükskõik kas pärimusmuusika festival või sünkroonujumise võistlused toovad kokku hunniku noori, kelle ainus eesmärk on end vikerkaareks juua. Tuleb ETTE VÕTTA midagi, mitte korjata festivali lint maha ja segada sellega vett sogasemaks.

U

Urmas ütles ...

PS. vaadake ka järgmise postituse linke...saate umbes aru, mida mõtlen.

Anonüümne ütles ...

Olen lugenud nii neid kui veel muidki ajaveebe ja tõepoolest, kirjeldused ei ole kõige toredamad. Aga siiski - festivali korraldajad püüavad seda suvajoomarite kampa kuiagi suunata - selleaastane rohelise lava viimine väiksemasse ja vaiksemasse kohta oli suuresti just selleks mõeldud. Kuid - old habits die hard - seekord polnud sest veel tolku, istusid tüübid ikka öid viisi lauluväljakul ja nendel lossimägede aladel ,mis lindiga piiramata ja jõid, suitsetasid jne. Mu eelmise sissekande point oli tegelikult see, et viljandis ei pidanud need noored ja vanemad alkolembid selleks piletit ostma, et lauluväljakul või linnas juua ja laaberdada, õllesummeril on aga sissepääs tasuline. Ja mulle meeldib, et politsei (ning linnavõim) on neil neljal festivalipäeval aktiivne ja püüab järjekindlalt seaduserikkujaid. Sama teeb festivali turvameeskond ka neil aladel, mis lindiga piiramata, kuid jäävad festivalipaikade lähedusse.
Kahju on sellest, et ajakirjandus ühelt festivalit vaid kakluse-joomise-narkouudiseid kipub esile tõstma. Ja kurb on see, et nende nelja (minu jaoks väga olulise) juulipäeva kuvand saab seetõttu selline ligane ja haisev ja ohtlik ja negatiivne.
Sellega olen täitsa nõus, et tuleb midagi ette võtta - politsei ju seda teebki, festival püüab ka, aga ma ei saa lõpuni nõus olla sellega, et piirame alkoholimüüki, sest lapsed on täis. Mina tahan folgil om esimese (ja tavaliselt ka viimase)õlle võtta nii südaöö paiku, kui tööpäev läbi ja ma ei taha seepärast karistatud saada, et kuskil on hunnikutes lapslolle, kes ei tea kust piir jookseb ja kuidas seda peetakse.

Anonüümne ütles ...

Ahjaa - selle kohta, et Eestis ei ole 23000 pärimusmuusika austajat. Ma arvan küll, et on. Kõik neist ei tule Viljandi festivalile (ega need 23000 külastust ei tähenda ka 23000 erinevat inimest vaid müüdud pileteid, enamasti käivad inimesed festivalil ikka mitmel kontserdil). Ja loomulikult tulevad ka need nö wannabe'd - aga kui nad mõnele kontserdile jõuavad, siis võib wannabe'ismist tõesti armastus saada. Tunnen nii mõndagi endist rullnokka, kes nüüd pärimusmuusika eest valmis džotile viskuma ja kes oma nokamütsistatud minevikule ka ise pisut hämmastunud ja iroonilise muigega tagasi vaatavad. Tunnen ka selliseid, kes esmapilgul tõesti wannabe'dena tunduvad - igapäevaselt ülikonnastatud-lipsustatud tüübid, kes pärimusmuusikat kuulavadki võibolla vaid neljal päeval aastas (ehk siis festivalil), aga siis seda tõesti andunult teevad ning festivalipassi ostavad nad kohe, kui see müüki jõuab. Inimesi on erinevaid ja Viljandi Pärimusmuusika Festivali eesmärk ongi neile erinevatele inimestele nii meie kui muumaa pärimust tutvustada.

Katariin ütles ...

"See selleks. Fakt on see, et kõik need alaealised, kaasa arvatud need, kes vahele ei jäänud, ei oleks ilma folgita Viljandis pudelikorke krõbistanud"


Mina ei ole päris nõus sellega, et need noored mingil muul päeval (kasvõi 14. juunil) alkoholi ei tarbiks.

Kahjuks kipub kõigi Eesti (depressiivsete?) väike- aga ka suurlinnade viga olevat see, et noortel pole midagi teha (Ma usun et meil kõigil on tuttavaid, kes oma nädalavahetusi peamiselt õlle tarbimisega sisustavadki. Alaealised või mitte, mina ei näe aja raiskamise ega tervise hävitamise seisukohast erilist vahet.). Liiatigi veel suvel.

Seega ma arvan, et nad joovad nii ehk naa ning ma ei usu, et on oluliselt erinev kas tegemist on Folgi või suvalise laupäevaõhtuse diskensiga Bangalos. Lihtsalt kontroll on nõrgem ja vahele ei jääda. Ning arvu suurendavad muidugi need alaealised, kes ürituse tõttu Viljandisse satuvad ning ennast politsei eest hoida ei oska (ei leia varjulist kohta alko tarbimiseks etc).

Aga seda ütlen ma küll, et purjuspeaga rõvetsevaid joodikuid nagu Õllesummeri ajal mitmel pool Tallinnas kohata võib, mina Folgil ei näinud. Nägin palju inimesi, kes vaikselt õlut/veini libistasid (Jah, ka seda võib taunida, aga alko liigtarbimine on hoopis omaette probleem) ning muusikat nautisid.

Mis puudutab pärimusmuusika austamist, siis see on veel keerulisem teema- mina ntx ei kuula ka eriti pärimusmuusikat, aga Folgi ajal naudin seda täiel rinnal. Mine võta siis kinni kas olen austaja või wannabe. Jah, veini joon ka, aga ainult selle pärast ma endale küll kolmesaja krooniseid päevapileteid hankima ei hakkaks :) No ja alaealiste puhul kipun ma arvama, et alkoholi saaksid nad tunduvalt mugavamalt ja odavamalt ka mujal tarbida ning julgen öelda et valdav enamus Eesti noortest seda ka teeb.

Ahjaa. Kui rääkida üldisest alkoholitarbimisest Folgil, siis ei tasu unustada harukordset kuumust, mis õlle läbimüüki kindlasti kasvatas. Eelmisel aastal olid numbrid raudselt väiksemad (aga see on ainult oletus).

oeh. pikk jutt sai, palun vabandust :)

Urmas ütles ...

Olen paljuski nõus, eriti mis puudutab üldist joomist. Põhjused, miks ma folgi teemaks võtsin, on:

1) korraldajad väldivad vastutuse võtmist sellega, et joodiklapsed tabati linna pealt, millest siis kohe järeldub nende absoluutne seostamatus Folgiga;

2) Õllesummer tiriti meedia ees ribadeks, vaarao staatuses Folgi ümber käiakse kummardades ja lipisedes, kuna tegu on Kultuuriga.

Lihtsalt - probleem on igal ürtusel, ei ole vaja maske, kilpe, mille taha peituda. Tegutseda tuleb, süü veeretamine ei aita.

Aga muidu on tore suvi :)

Katariin ütles ...

Tegelikult ei süüdistaks mina ei õllesummeri ega ka ühegi muu suveürituse korraldajat. Pigem lapsevanemaid ning neid inimesi, kes alaealistel selle alkoholi kätte aitavad saada. Ükski korraldaja ei jõua iga müügiputka juurde palgata turvameest, kes jälgiks kas konkreetne müüja küsib dokumenti või mitte. Kusjuures Folgi territooriumil (mis oli küll piiramata, aga ometi üsna üheselt mõistetav. Söögitänav ja vabalavad jms) nägin ma päris palju politseinike, kes alaealistel puhuda lasid. Mida veel teha oleks saanud? Lapsi üldse linna mitte lubada?
Ja minu arvates ei ole Folgi korraldajate asi meediale/arvustajatele öelda, et tegelikult on süüdi alkoholi tarbivate alaealiste vanemad, alkoholi alaealistele müüvad müüjad ja alkoholitarbimist soosiv ühiskond. See võiks ju iseenesest selge olla. Ürituse korraldamine seisneb eelkõige ju kultuuriliselt olmeliste asjadega tegelemises. Kui Folgi territoorimil alkoholi üldse müüdud poleks, oleks see bussijaama juures asuv pood lihtsalt neljapäeval tühjaks saanud, mitte laupäeval. Ja purjutajaid oleks olnud ikkagi sama palju.

Mulle nagu tundub päris õigena toonitada, et terve linn oli joogiseid alaealisi täis, sest see on ju tõsi. Minumeelest rohkem nagu linnavõimude probleem, kui Folgi korraldajate (think)

taskurebane ütles ...

Ärkasin kahenädalasest õlleuimast, lõin blogi lahti ja mis ma näen . . . elu käib! Üks räägib aiast ja teine, nagu nimme, aia august.
"Kuhu lähed?" päris mu elukaaslane minult, kui võtsin nurgast kitarri.
"Erkkiga aasale laulma," vastasin.
Muidugi võtsime õlled ka kaasa ja peagi oli ainult jorisemine, aga oleks ma elukaaslasele öelnud, et lähen jooma...siis ma ei kirjutaks siin. Seega, kas öelda, et lähen Viljandi folgile kultuuri nautlema või Õllesummerile? Kumb jätab parema mulje?

Hea on olla tagasi!